کد مطلب:284919 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:273

واسطه وجود
نكته ای كه در پایان این بخش باید یاد آوری شود این است كه آثار وجود امام را تنها نباید از جهت



[ صفحه 36]



تربیت اجتماعات مورد لحاظ قرار داد. حجت و ولی، از نظر ناموس تكوین و پیوستهای درونی آفرینش نیز لازم است كه وجود داشته باشد، زیرا خداوند مبنای عالم هستی را بر اسباب و وسایط قرار داده است، حتی فیض وجود و اصول نعمتها باید به وسیله ای قابل، از مبدا عالم كسب شود و به كاینات برسد. بنابر این، تربیت مردم یكی از چندین اثر وجود حجت است، و در صورتی كه روی موانعی عملی نگشت، باز سایر آثار بر وجود او مترتب است. و خود فیض پیاپی و تحقق مراحل اضافات اشرافیه وابسته به وجود اوست، كه چون آینه ای تابان، در برابر مطلع انوار بیكران ازلیت قرار گیرد و فروغ حیات بخش هستی را بر جان كاینات منعكس سازد.